Nuo 2020 m. gegužės 1 d. įsigalioja teisės aktų pakeitimai laivų avarijų ir incidentų saugos tyrimo srityje
2020 m. gegužės 1 d. įsigalioja saugios laivybos įstatymo 48 straipsnio (Laivų avarijų ir incidentų tyrimo tikslai ir tvarka) pakeitimai (toliau - įstatymo pakeitimai). Įstatymo pakeitimuose laivo avarijos bei laivo incidento sąvokų apibrėžtys suvienodintos su Tarptautinės jūrų organizacijos (toliau - TJO) Laivų avarijų tyrimų kodekse esančiomis atitinkamomis sąvokų apibrėžtimis. Į įstatymo pakeitimus įtrauktos labai sunkios, sunkios ir nesunkios laivo avarijos sąvokos, kurių apibrėžtys atitinka TJO dokumentuose nustatytąsias. Įstatymo pakeitimuose įtvirtinta nuostata, kad visi laivo avarijos ar incidento saugos tyrimo metu paimti ar gauti liudytojų parodymai, kiti pareiškimai, pasakojimai ir užrašai, dokumentai, atskleidžiantys asmenų, davusių parodymus saugos tyrimo metu, tapatybę, taip pat informacija apie laivo avarijos ar incidento metu nukentėjusius asmenis, kuri yra neskelbtina arba asmeninio pobūdžio, įskaitant informaciją apie jų sveikatą, naudojami tik laivo avarijos ar incidento aplinkybėms, priežastims ir padariniams nustatyti, išvadoms ir pasiūlymams dėl prevencinių saugos veiksmų taikymo pateikti, kad ateityje būtų išvengta laivų avarijų ar incidentų.
Atsižvelgiant į įstatymo pakeitimus, buvo pakeistas ir nuo 2020 m. gegužės 1 d. įsigalioja naujos redakcijos Laivų avarijų ir incidentų saugos tyrimų, ataskaitų ir saugos rekomendacijų rengimo ir teikimo tvarkos aprašas (toliau – aprašas). Apraše naudojamos sąvokų apibrėžtys suvienodintos su TJO dokumentuose esančiomis sąvokų apibrėžtimis. Apraše numatyta, kad atsižvelgdamas į laivo avarijos ar incidento pobūdį, sunkumą, sudėtingumą, saugos tyrimui atlikti reikalingas specialiąsias kompetencijas ir kvalifikacijas, laivų avarijų ir incidentų tyrimų vadovas laivo avarijos ar incidento saugos tyrimą gali nuspręsti atlikti padedant ekspertams ir konsultantams, kuriuos paskiria savo sprendimu. Apraše taip pat nustatyta, kad viešai neskelbiami saugos rekomendacijų adresatų atsakymuose esantys asmens duomenys (vardai, pavardės, pareigų pavadinimai ir pan.).
Šie teisės aktų pakeitimai leis efektyviau įgyvendinti laivų avarijų saugos tyrimų pagrindinį tikslą – pagerinti laivybos saugą jūroje ir efektyviau paskirstyti turimus ribotus išteklius tiriant laivų avarijas ar incidentus.