2024 m. liepos 29 d. Europos Sąjungos Teisingumo Teismas paskelbė sprendimą byloje C119/23, Valančius, kuri buvo nagrinėjama pagal Vilniaus apygardos administracinio teismo 2023 m. vasario 9 d. nutartimi pateiktą prašymą priimti prejudicinį sprendimą dėl Europos Sąjungos sutarties (toliau – ESS) 19 straipsnio 2 dalies trečios pastraipos ir Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo (toliau – SESV) 254 straipsnio antros pastraipos išaiškinimo

Vilniaus apygardos administracinio teismo prašyme priimti prejudicinį sprendimą buvo keliami klausimai: „1) Ar SESV 254 straipsnis, skaitant kartu su ESS 19 straipsnio 2 dalimi, numatydamas, kad į Europos Sąjungos Bendrąjį Teismą gali būti parenkami asmenys, „kurių nepriklausomumas nekelia abejonių ir kurie tenkina aukštoms teisėjo pareigoms keliamus reikalavimus“ reikalauja, kad kandidatas į ESBT Europos Sąjungos valstybėje narėje būtų atrenkamas išimtinai profesiniu pagrindu? 2) Ar nacionalinė praktika, kaip antai nagrinėjama šioje byloje, kai už kandidato į ESBT teisėjus pasiūlymą atsakinga valstybės narės Vyriausybė, siekdama užtikrinti konkretaus pretendento atrankos skaidrumą, iš nepriklausomų ekspertų suformuoja kandidatų vertinimo grupę, kuri, vadovaudamasi iš anksto nustatytais aiškiais ir objektyviais atrankos kriterijais ir po pokalbio su visais kandidatais, sudaro pretendentų neturėtų būti iškeliamas aukščiau pamatinės konstitucinės vertybės – demokratijos o sąrašą ir, kaip numatyta iš anksto paskelbtose sąlygose, teikia geriausiai pagal profesinius gebėjimus ir kompetenciją įvertintą pretendentą Vyriausybei, tačiau ši į Europos Sąjungos teisėjus siūlo ne pirmą, tačiau kitą kandidatą iš sudaryto eiliškumo sąrašo, yra suderinama su SESV 254 straipsnyje, skaitant kartu su ESS 19 straipsnio 2 dalimi, įtvirtintu teisėjo nepriklausomumu, negalinčiu kelti jokių abejonių, ir kitais teisėjo pareigoms keliamais reikalavimais, turint omenyje ir tai, kad galimai neteisėtai paskirtas teisėjas gali daryti įtaką ESBT priimamiems sprendimams?“.

Byloje 2023 m. birželio 16 d. buvo pateiktos Lietuvos Respublikos Vyriausybės rašytinės pastabos. Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovai dalyvavo 2024 m. sausio 16 d. vykusiame Teisingumo Teismo posėdyje.

Teisingumo Teismas, atsakydamas į Vilniaus apygardos administracinio teismo pateiktus klausimus nurodė, kad ESS 19 straipsnio 2 dalies trečia pastraipa ir SESV 254 straipsnio antra pastraipa turi būti aiškinamos taip, kad pagal jas nedraudžiama valstybės narės vyriausybei, sudariusiai nepriklausomų ekspertų grupę, kuriai pavesta įvertinti kandidatus eiti Europos Sąjungos Bendrojo Teismo teisėjo pareigas ir sudaryti kandidatų, atitinkančių šiose nuostatose numatytus reikalavimus, eiliškumo sąrašą, iš į šį sąrašą įtrauktų kandidatų pasiūlyti kitą, o ne aukščiausią vietą eiliškumo sąraše užėmusį kandidatą, jeigu siūlomas kandidatas atitinka šiuos reikalavimus.

Pažymėtina, kad procesas Teisingumo Teisme yra tik vienas iš etapų prašymą priimti prejudicinį sprendimą pateikusio teismo, šiuo atveju Vilniaus apygardos administracinio teismo, nagrinėjamoje byloje. Su Teisingumo Teismo sprendimu ir jo motyvais galima plačiau susipažinti: https://curia.europa.eu

 

Atnaujinimo data: 2024-07-30